Testa di Malborghetto

dediščina soldatov

Neposredno pred cestnim predorom med Ukvami in Naborjetom se v reko Bello (Fiume Fella) izliva Srebrni potok (Rio Argento). Na tem mestu je na severni strani ceste moč parkirati in tam je tudi prva informacijska tabla o Poti Vojakov (Sentiero dei Soldati). Zložno stopiš do bližnjega razpotja, kjer tablica povabi v levo do Henslove utrdbe (stotnik Friedrich Hensel je s svojimi možmi padel 17. maja 1809). V času Napoleonovih vojen je bila utrdba močno poškodovana, zato je doživela v začetku 80-ih let 19. stoletja popolno prenovo. Kompleks so pozidali tako, da so spodnjo utrdbo, poimenovano Werk B, ki je bila namenjena topniškemu boju, in zgornjo, poimenovano Werk A, kjer je bila kasarna in rondel, povezali s podzemnim predorom. Tri leta pred koncem stoletja je utrdba pridobila še 4 nove opazovalnice z oklepnimi opazovalnimi kupolami. V prvi svetovni vojni so italijanski alpini hitro zgradili cesto po dolini Dunje, si priborili položaje na grebenu Naborjetskih gora in avstrijski vojaki so bili že marca 1916 poraženi in prisiljeni zapustiti Henslovo utrdbo. Ko jo po ogledu zapustiš tudi sam/a, se je za nadaljevanje po Poti Vojakov treba vrniti do razcepa in zgolj slediti premnogim smernim tablicam, ki se vrstijo strumno kot soldati. Vzpenjaš se skozi strm gozd, dokler ne dosežeš sedelca na nadmorski višini 1256 m. Če tu zaviješ levo po nemarkirani grebenski stezi prideš do vrha Testa di Malborghetto, kjer sta precej dobro ohranjeni opazovalnici, katerih kupoli so že davno odnesli.  Z vrha se spustiš do Naborjetske kalvarije in nadalje v nekaj korakih dosežeš vaški trg ter se med hišami in nato po odseku stare regionalne ceste, ki jo je nadomestil predor, sprehodiš do izhodišča.

Fort Hensel

Pomladno prebujanje

Desno z bori poraščena Testa di Malborghetto, levo Cuel dai Pez in Brda/Monte Sechieiz

Na sredini ošiljeni Lipnik/Monte Schenone, levo zgoraj omenjena Naborjetska hriba, desno S del skupine Zuc dal Bora

Italijanska in avstrijska bojna linija